« No.50 作文問題 with 「黒い爪の招き」 | トップページ | No.52 総合読解問題 with 祝一周年 »

2008年3月 3日 (月)

No.51 総合読解問題 with 「摩天楼を夢見て」

Ts290119_1_2
 これ、アマゾンから届いた中古ビデオです。
 タイトルは、ジャック・レモン、アル・パチーノ主演の「摩天楼を夢見て」。
 原題は GLENGARRY GLEN ROSS で、邦題とは無関係です。

 先だって牛込神楽坂にあるシアター・イワトでこの芝居を見ました。
 映画も見ようと購入。
 
 実は、当初レンタルビデオ屋に行ったのですが、見つかりませんでした。
 しかたなく中古のDVDでも買おうとアマゾンを見て驚愕。

 4,300円

 高いので、中古ビデオの方も念のためチェック。
 えー 1円。

 恐々クリック。
 送料380円は別途かかるので、合計381円の請求。

 届くだろうけど、いつ届くかな。
 5日かかりました。
 でも、画像は問題なし。
  
 1円って何なんでしょう。

 捨てるのが有料だから1円でも販売という形で処分したほうがまだいいのでしょうか。

 謎ですね。
 

 アマゾンはここから入れます。
 中古ビデオ見てみては。

 さて、練習問題です。

 今回は、長文の問題を読んで英語の問に英語で答える問題です。


   ☆   ☆   ☆   ☆   ☆


......... Acting Out  ....................................................................................

次の文を読んで以下の問いに答えなさい。


  Moncton, the eastern Canada, is a comparatively big town full of nature. In Lewisville Middle School (LMS), there are three mentally-and- physically-handicapped children accepted as its students. Usually, assistants who support their study and life at school sit by their side, and they have participated in the lessons. Even if so, they cannot understand the contents of the lesson.
  Jessica has a serious handicap. She cannot speak language, but point at the alphabet with which the wheelchair is equipped, the number, the color, the picture (I got tired --I'm glad -- I drink -- I eat), etc., and conveys her intention. It takes about 30 seconds to point at one with a cramp in the hand, or she often cannot get her points across to her assistant, who is a classmate's mother. She takes care of her with much perseverance every day. The greatest trouble is a meal. Even if the assistant puts it into a mouth, Jessica’s muscles will not work, and a half of it will spill. Still she praises her as saying, “Good girl, Good girl,” wiping her mouth with a towel every time!! She also teaches her. An assistant does not have any break. Jessica needs someone to look after her.
  In Japan, it is impossible to imagine she is in such a regular class, though she has the book unrelated to the lesson just read by her assistant in a seat in the back of the classroom, or she studies words. Students do not seem to feel annoyed by her presence. If students meet her, they will greet and they will address. There are also no signs that they care about a reply if she does not make. I think it lets students foster consideration to the physically or mentally handicapped in school life. I admit a fact that some students will not approach the handicapped at all. 

(1) What does the assistant do for Jessica?

(2) What does the writer think about the education above?

(3) Write your impression on the content of the passage above in at least 50 words.


  
〔解説〕
l.6-l.7
the alphabet with which the wheelchair is equipped 
← the wheelchair is equipped with the alphabet 「車椅子にはアルファベットがついている」

l.10
get her points across to her assistant = convey her points to her assistant
「言いたい事を伝える」
なお、ここの convey は belt conveyer 「ベルトコンベヤー」 の convey

l.20-l.21
(even) if she does not make (a reply) 「彼女が返事をしなくても」

(1) 「ジェシカのアシスタントは彼女に何をしてあげるのですか」

(2) 「著者は上記の教育についてどう思っているのですか」

(3) 50語というのはさほどの語数ではないので、深くは書けない。さらに問題は微妙であるので安易な断言はあまり歓迎されないだろう。「上記の文の内容の感想を少なくとも 50語で書きなさい」

(日本語訳例) 
 カナダ東部のMonctonは、比較的大きな自然に恵まれた町だ。レウイスビル・ミドルスクール (LMS) には3名の障害を抱えた子供たちが在籍している。通常彼らには勉強と生活面をサポートするアシスタントが付き、普通クラスの授業に参加している。参加していても、彼らは授業の内容を理解できていない。
 その中でもジェシカは重度の障害をもっている。彼女は言葉を発する事が出来ず、車椅子についているアルファベットや、数字、色、絵(疲れた、嬉しい、飲む、食べる)などを指で差して意思を伝えている。ケイレンした手で示すので1つの文字を指すのに30秒くらいかかり、伝わらないこともしばしば。アシスタントは同級生のお母さんで、毎日根気良くお世話をしている。特に大変なのは食事だ。口に入れても上手く筋肉が働かず、半分はこぼしてしまう。それをタオルで一回一回拭きながら、"Good girl!!"とほめる。勉強を教えたりする。アシスタントに休憩などほとんどない。誰かにジェシカを見ていてもらわないといけないからだ。
 日本では考えられないが普通クラスに在籍している彼女は、一番うしろの席で授業とは関係のない本を読み聞かせてもらったり単語の勉強をしたりする。生徒たちはうるさがる様子もなく、とても自然に一つの教室に存在している。生徒たちは彼女に会うと挨拶をし話し掛ける。返事をしなくても気にする様子もない。そのことは生徒達に学校生活でのいたわりの心を育ませている様に感じた。障害を持った生徒に全く近づこうとしない一部の生徒がいる事も事実だ。

     
〔解答〕
(1) She takes care of her in school life like helping her eat, study and so on.

(2) It helps students foster consideration to the physically or mentally handicapped in school life.

(3) I cannot say instantly whether the education above is good or bad in the sense that there are pros and cons about such education and that I think both sides have good reason, but at least I believe Japan has a lot to learn from such education and I hope that it takes as many strong points about such education as possible. (62 語)    


    ☆   ☆   ☆   ☆   ☆


どうでした。
できましたか。
 
このブログの感想やご意見をコメントとしてどしどし送ってください。
コメントの送信はこの下の欄の「コメント」をクリックすれば簡単にできます。

メールででもけっこうです。

出来る範囲でご返事します。

じゃ、また。

|

« No.50 作文問題 with 「黒い爪の招き」 | トップページ | No.52 総合読解問題 with 祝一周年 »

学問・資格」カテゴリの記事

コメント

え゛~!!1円でアマゾンで売ってたんですか
恐る恐るクリック・・・その気持ち、とってもわかります

面白い映画ならリトルもレンタルしてみます

すみません・・・英語は長くてリトルの根性が足りませんでした・・・。

投稿: リトル | 2008年3月 4日 (火) 23時35分

コメントを書く



(ウェブ上には掲載しません)


コメントは記事投稿者が公開するまで表示されません。



トラックバック


この記事へのトラックバック一覧です: No.51 総合読解問題 with 「摩天楼を夢見て」:

« No.50 作文問題 with 「黒い爪の招き」 | トップページ | No.52 総合読解問題 with 祝一周年 »